Легендарният Fiat 500 на Международния Автомобилен Фестивал 2019 в Париж.

Легендарният Fiat 500 на Международния Автомобилен Фестивал 2019 в Париж.

31 януари 2019

 

Легендарният Fiat 500 на Международния Автомобилен Фестивал 2019 в Париж.

 

  • Париж е домакин на шоуто, посветено на автомобилния дизайн и концептуалните автомобили.
  • Звездата е вечния Фиат 500 от миналото и настоящето, която потвърждава статута си на неоспорима световна дизайнерска икона.
  • Историческите 500 D (1963) и Giardiniera Jolly (1972) се представят заедно с новите концептуални автомобили Trepiùno (2004) и 500 Zagato (2011) и новата 500 (2007).
  • Експозицията се допълва от специалната серия 500 от Repetto, създадена през 2018 г. изключително за френския пазар.
  • На събитието престижната награда “Prix d’Honneur” бе присъдена на Roberto Giolito, “баща” на Fiat 500 и ръководител на FCA Heritage.

 

34-то издание на Фестивала Automobile International, най-голямото автомобилно изложение във Франция и главното събитие за концептуални автомобили, се провежда в Париж от 31 януари до 4 февруари 2019. Марките Fiat и FCA Heritage – отделът на Групата, посветен на опазването и популяризирането на историческото наследство на марките Alfa Romeo, Fiat, Lancia и Abarth – са на това престижно събитие, което се провежда в Hôtel des Invalides, за да се даде възможност на широката общественост за контакт лице в лице с неоспоримата световна икона дизайн: Fiat 500.

 

Нещо повече, в това събитие Париж престижната награда “Prix d’honneur” бе присъдена на Роберто Giolito, световно известен дизайнер и “баща” на 2007 Fiat 500, който ръководи FCA Heritage от 2015 г. насам.   Прожекторите са очевидно върху иконата на Fiat, съзвездие от забележителни експонати, което събира исторически автомобили, последните прототипи, построени на базата на 500, и нови специални серии. Естествено, общият знаменател е легендарният автомобил, проектиран от Данте Джакоза, който през 43-годишната си кариера създава толкова много от най-важните проекти на автомобилния производител, включително оригиналния 500 “Тополино”, последван през 1957 г. от Nuova 500.
По-конкретно, експозицията представя историческите автомобили 500 D (1963) и Giardiniera Jolly (1972), които принадлежат към частни колекции, заедно с новите концептуални автомобили Trepiùno (2004) и 500 Coupé Zagato (2011), както и най-първите произведени през 2007 г. нови 500, всички от колекцията на FCA Heritage. Колекцията се допълва от новата специална серия 500 от Repetto, създадена специално за френския пазар.

 

Историята на митичния Fiat 500, автомобил, спечелил постоянно място в колективното въображение, със статут, достигащ отвъд автомобилния свят като такъв, е наистина очарователен. Именно на 4 юли 1957 г. в Торино стартира Nuova 500, “голямата малка кола”, която скоро се превърна в символ на масовата кола. Въпреки малкия си размер, дизайнът на Данте Джакоза увеличава пространството вътре, създавайки изненадващо просторен интериор, който може да побере четирима пътници. Сгъваемият платнен люк като стандарт даде на този икономичен автомобил усещане за лукс, като същевременно намали използването на стомана, материал, който по това време беше много скъп, но е от съществено значение за производството на автомобила.   50 години след раждането му, отново в Торино, беше представено новото поколение на Fiat 500. Тя бе предопределена да стане глобален успех, продавана в 100 страни по света и спечелила множество награди, включително “Автомобил на годината” и “Compasso d’Oro”. Без съмнение тайните на дълголетието му включват способността му да се развива, без да жертва своята идентичност, доказана от повече от 30 специални серии – базирани на Fiat 500 и Abarth 595 – които са се появили през последните 11 години. Като цяло, от 2007 г. до сега са построени повече от 2 милиона и 110 хиляди автомобила Fiat 500, които се увеличават до над 6 милиона, ако добавим към тях и тези на предшественика на модела, произвеждан от 1957 до 1977 г., което го прави една от най-продаваните модели на Fiat за всички времена.

 

Концептуален автомобил Fiat Trepiùno (2004)

Създаден от Fiat Design Center, концептуалният автомобил “Trepiùno” дебютира на Международното автомобилно изложение в Женева през 2004 г. С отчитане на ентусиазирания прием от страна на обществеността, прототипът се оказа предшественик на новия Fiat 500, пуснат в Торино на 4 юли 2007 г., успешно пресъздавайки автомобила, който е предшественик на масовото притежаване на автомобили в Италия и я доближава до днешно време. Trepiùno имаше напълно уникален стилистичен и конструктивен подход, основан на концепцията за “опростена употреба”: много просторната кабина беше особено безопасна и удобна, отчасти благодарение на защитния пръстен, който го обграждаше и характеризираше. Отличаващ се със закръглените модерни линии и използването на нови технологични материали, този концептуален автомобил изостави конвенционалното оформление от 2 + 2 седалки, за да въведе схемата 3 + 1, с цел да увеличи максимално опциите за реконфигуриране на интериора.

 

Fiat 500 (2007)

Пуснат на 4 юли 2007 г., Fiat 500 много скоро стана манифест на “новия Fiat”, въплъщаващ оригинален подход и нова философия на дизайна на автомобила, точно 50 години след дебюта на първия Fiat 500. Неговият силует е твърдо запечатан в колективното въображение в Италия и отвъд нея, тъй като неговата история е неразривно свързана с тази на цялото поколение страстни, ентусиазирани собственици, които твърдо утвърдиха имиджа му на успешен, надежден, евтин автомобил и го издигнаха в ранг на символ най-добрите години от живота си, обвити в настроение на безгрижно, радостно забавление. 500-те са свързани с техните спомени за младостта им и възпоменания за щастливо минало, към което може би някои от тях искат да се върнат. По време на създаването на новия Fiat 500, целта на Fiat не беше да копира съществуващата кола, а да я пресъздаде: новата 500 бележи началото на иновационен процес, който ясно показа амбициите за позициониране на марката. Запазвайки вярата си във философията на своя предшественик, Fiat 500 все още имаше силен акцент върху иновациите, които той за първи път внесе в своята категория. Изложеният автомобил има на дисплея си номер 001 на Стартовото изданието на Фиат 500.

 

Концептуалният автомобил Fiat 500 Coupé Zagato (2011)

Международното автомобилно изложение в Женева през 2011 г. представи представянето на концептуалния автомобил 500 Zagato, купе от 2 + 2, построен от един от най-известните автомобилни дизайнерски фирми в света в партньорство с Fiat Design Centre. Прототипът притежава зашеметяващи линии, които му придават истински спортен, съвременен стил, без да нарушават вярата в традицията на автомобила. Дизайнът му е вдъхновен от прототипа, построен от Zagato през 50-те години на базата на Fiat 500. Въпреки че по онова време известният италиански дизайнер напълно интерпретира стила на 500, дизайнерите на сегашния модел запазват общите си линии, подобни на тези на купе, като същевременно ги правят още по-агресивни: например, двете гърбици в покрива (истинска търговска марка на Zagato) позволяват нивата на комфорт в интериора да се поддържат високи, като това става ръка за ръка с намаляване на пътния просвет на автомобила.

 

Fiat 500 от Repetto (2018)

Елегантност и индивидуалност, лукс и традиция: Fiat 500 и Maison Repetto обединяват усилията си за създаването на изискания Fiat 500 от Repetto, специалната серия, изключително предназначена за френския пазар, която стартира миналата година и вземайки безспорна символика от италианската креативност, я проектира в бъдещето. Ключовите характеристики включват зрелищния екстериор в персонализирания цвят Opéra Bordeaux, елегантните тапицерии с балерино подобни линии, луксозният интериор, който се отнася до вечната привлекателност на оригиналните 500, и цветните седалки Poltrona Frau от кожа в тютюнев цвят. Интериорът в слонова кост постига перфектно съчетание с арматурното табло, също в цвят Opéra Bordeaux. Fiat 500 от Repetto е перфектен пример за способността на 500 да се развива с течение на времето, като винаги остава верен на своята уникална същност. Всъщност, автомобилът се трансформира успешно в редица нови територии, включително технология, мода, дизайн, луксозни яхти и балет, срещайки се с нови цели, непрекъснато обновявайки се, но без никога да губи своя вечен, иконичен статут.

 

Роберто Джолито

След като завършва индустриален дизайн в Рим през 1985 г., той започва работа като дизайнер на свободна практика, наеман от фирми за обзавеждане и интериорен дизайн. Той се присъединява към Fiat Design Center през 1989 г., като работи върху иновативни електрически прототипи. Първият му проект, за който той е проектирал както интериора, така и екстериора, е Fiat Downtown, представен в напълно оперативна работеща версия на Международното автомобилно изложение в Женева през 1993 година. На следващата година той проектира друг електрически концептуален автомобил без емисии, Fiat Zic, който дебютира на швейцарското изложение през 1994 година. През същата година започва работа по компактна хечбек концепция, която трябва да доведе FIAT до представяне и производство на популярния 6-местен Fiat Multipla (едва 4 метра дълъг), с иновативна концепция за два реда от по три места. През 2002 г.

 

Giolito стана първият ръководител на Advanced Design Center на Fiat Group, който трябваше да разработи първата концептуална кола, вдъхновена от емблематичния стар Fiat 500 (Fiat Trepiùno, Женева 2004) и много други превозни средства, предназначени за производство, включително Fiat Grande Punto и Fiat Qubo. През 2007 г. Giolito стартира новото производство Fiat 500, което също спечели наградата Car of the Year през същата година, като същевременно е назначен за ръководител на Fiat и Abarth Design в Design Center в Торино. През 2008 г. той бе обявен за Eurostar 2008 от списание Automotive News и получи наградата за иновации в областта на дизайна от президента на Италия. През 2011 г. Fiat 500 получи „Compasso d’Oro“ от Комисията ADI (Италианска асоциация на индустриалния дизайн). През 2012 г. Giolito стана вицепрезидент на Fiat Chrysler за региона на Европа, Близкия изток и Африка за да наблюдава цялата гама от нови продукти на европейските марки Fiat Chrysler Automobiles. През 2015 г. той е назначен за ръководител на отдела за наследство на FCA Италия, за да работи със специален екип, който ръководи и координира дейностите за запазване на наследството на всички исторически автомобили на Групата.

Торино, 31 януари 2018 г.